Blog

Stijging dataverkeer in Nederland: providers ‘kunnen het aan’

Stijging dataverkeer in Nederland: providers ‘kunnen het aan’

Grote Nederlandse internetproviders zien een toename in verkeer door het verplichte thuiswerken en de gesloten scholen, maar de capaciteit blijft voorlopig nog voldoende.

KPN en Ziggo zagen een piek in het verkeer op maandagochtend. Bij de providers zijn normaal gesproken de weekenddagen het drukst, vooral de zondag. Nu leek de maandagmiddag qua drukte meer op een zondag, maar dat verkeer is goed te behappen voor de providers.

"We zien een forse stijging doorzetten, maar het netwerk houdt het goed. We houden ons netwerk altijd real-time in de gaten, maar zeker nu wordt elke dag de status geëvalueerd", zegt KPN-woordvoerder Stijn Wesselink.

Veel onderhoud opgeschort

"We hebben voldoende beschikbaarheid in ons netwerk, ook tijdens een piek die we maandagochtend zagen", zegt Ziggo-woordvoerder Hans den Heijer. De provider heeft niet-noodzakelijk onderhoud de komende drie weken opgeschort. Monteurs behandelen wel gevallen waardoor mensen anders zonder internet komen te zitten.

Beide providers zien ook een toename in het mobiele belverkeer, vermoedelijk ook tussen collega's.

Knooppunt ziet ook forse toename

De toename die KPN en Ziggo op maandag zagen, was ook waar te nemen bij internetknooppunt AMS-IX, één van de grootste van zijn soort. Het knooppunt vergeleek het internetverkeer om 12:00 uur 's middags op maandag 9 maart met dat op maandag 16 maart.

Op 16 maart ging er 6,5 terabit per seconde door het knooppunt, 12 procent meer dan de doorsnee 5,8 terabit van maandag 9 maart. AMS-IX ziet niet de inhoud van het verkeer dat door zijn knooppunt passeert. "Maar het is aannemelijk dat thuiswerken voor de toename heeft gezorgd", zegt AMS-IX-woordvoerder Bram Semeijn.

Ook 's avonds wordt er meer internet gebruikt. De piek lag maandagavond op 7,5 terabit per seconde, een stijging van 6 procent ten opzichte van piek van 7,1 terabit een week eerder.

Zelfs verdubbeling op te vangen

De stijging bij AMS-IX zegt niet alleen iets over het Nederlandse verkeer, maar over dat van heel Europa. Van alle netwerken die door het knooppunt lopen is 24 procent Nederlands, 50 procent Europees met uitzondering van Nederland, en nog eens 26 procent van het verkeer komt van buiten Europa. Ten opzichte van vorige week zijn in vrijwel elk Europees land de maatregelen rond het coronavirus sterk aangescherpt, met thuiswerken en gesloten scholen.

Capaciteit heeft AMS-IX nog voldoende. "We hebben een maximale poortcapaciteit van 34 terabit per seconde. Vroeger verdubbelde het internetverkeer per jaar, dus we hebben een overcapaciteit ingebouwd", aldus Semeijn. Een verdubbeling van het verkeer zou erg uitzonderlijk zijn, maar is voor het knooppunt op te vangen.

Online diensten overbelast

Sommige online diensten kampten maandag wel met problemen door de grote toeloop. Zo had de zakelijke chatdienst Microsoft Teams urenlang een storing en waren aanbieders van digitaal onderwijs, zoals Squla, overbelast. 

Kijk uit: deze telefoons ondersteunen WhatsApp niet meer in 2020

Kijk uit: deze telefoons ondersteunen WhatsApp niet meer in 2020

De populaire chatapp WhatsApp werkt vanaf 2020 niet langer zoals bedoeld op een aantal oudere telefoons. Telefoonbezitters moeten upgraden als ze willen blijven WhatsAppen.

Alle iPhones met het oude Apple-systeem iOS 8 worden vanaf 1 februari 2020 niet langer ondersteund. Hetzelfde geldt voor telefoons met Android 2.3.7 of ouder. Dat staat in de recent aangepaste algemene voorwaarden van de chatdienst.

Gebruikers die deze software-updates nog draaien moeten zo snel mogelijk updaten als ze WhatsApp willen gebruiken, maar niet alle telefoons mogen die nieuwe updates installeren. 

Wat gebeurt er met niet-ondersteunde telefoons?

Op de betreffende telefoons kan WhatsApp na de deadline nog wel worden gebruikt. De app blijft gewoon op je toestel staan en start als vanouds op - al krijgt hij in de toekomst geen updates meer.

Je bent de klos zodra je WhatsApp verwijdert en moet herinstalleren. Na de deadline is het niet meer mogelijk om bij de app in te loggen, zelfs als je dat eerder wel hebt gedaan. Dat kan alleen nog op toestellen met een recentere software-update.

Daarnaast zullen de apps op niet-ondersteunde toestellen langzamerhand in verval raken. Functies die vandaag werken, kunnen ineens kapotgaan. WhatsApp houdt er namelijk geen rekening meer mee dat die oude telefoons ook moeten blijven functioneren.

Om welke telefoons gaat het precies?

De volgende telefoons worden vanaf 1 februari 2020 niet meer ondersteund:

  • iPhone 4
  • Sony Xperia Advance
  • Acer Liquid Z Duo Z110
  • Acer Liquid Z Z110
  • Lenovo K800
  • T-Mobile Concord
  • Sony Xperia U ST25a
  • Sony Xperia U ST25i
  • Samsung Galaxy S Lightray 4G SCH-R940
  • Yezz Andy 3G 4.0 YZ1120
  • Motorola Defy Pro XT560
  • Sony Xperia Go ST27a
  • Sony Xperia Go ST27i
  • Huawei Activa 4G M920
  • Motorola Atrix TV XT682
  • Sony Xperia ion 3G LT28h
  • Sony Xperia ion LTE LT28at
  • Sony Xperia ion LTE LT28i
  • Orange San Diego
  • Vodafone Smart II V860
  • Sony Xperia Sola MT27i
  • Samsung Galaxy S2 LTE GT-i9210T
  • Sony Xperia P LT22i
  • LG Optimus 3D Max P720
  • LG Optimus 3D Max P720H
  • LG Optimus 3D Max P725
  • LG Optimus Elite LS696
  • Sony Xperia acro HD SOI12
  • Xolo X900
  • Sony Xperia acro HD SO-03D
  • Sony Xperia S LT26i
  • LG Spectrum VS920
  • Motorola MotoLuxe XT615
  • HTC Velocity 4G
  • LG Prada 3.0 P940
  • Motorola Fire XT317
  • Motorola XT532
  • Samsung Galaxy S2 LTE GT-i9210

Oudere toestellen zoals de iPhone 3G en 3GS werken ook niet - maar worden al langere tijd niet meer ondersteund.

Nederlandse betaalprovider Mollie stopt ondersteuning voor bitcoin

Per 1 mei ondersteunt Mollie geen bitcoinbetalingen meer. De Nederlandse betaalprovider voegde in 2014 ondersteuning toe voor de cryptomunt, maar stopt daar nu mee. Volgens de directeur van het bedrijf wegen de kosten niet meer op tegen de baten.

Klanten van Mollie hebben een e-mail ontvangen waarin staat dat de betaalprovider stopt met bitcoin. Uitleg geeft het bedrijf daar niet in. Directeur Remco Boer zegt desgevraagd tegen Tweakers dat het besluit is gemaakt na een kosten-batenanalyse. Volgens Boer heeft het gebruik van bitcoinbetalingen geen grote vlucht genomen en zien mensen het meer als een middel om in te investeren dan om mee te betalen.

In 2014 begon Mollie met het ondersteunen van bitcoins als betaalmiddel. Webshops die Mollie gebruiken als betaalprovider, kunnen zelf aangeven of ze klanten de mogelijkheid willen geven om met bitcoins te betalen. Webshops hebben geen eigen bitcoinwallet nodig; betalingen worden door Mollie omgezet naar euro's. De betaalprovider rekent een vaste provisie per bitcointransactie.

Webshops die betaalmethoden via de Methods-api van Mollie gebruikten hoeven niets te doen. De mogelijkheid om met bitcoins te betalen zal vanzelf verdwijnen. Als websites zelf de betaalmethode voor bitcoins hebben geïntegreerd, moeten ze die mogelijk handmatig verwijderen.

Nieuwe gijzelsoftware treft ook Nederland

Nieuwe gijzelsoftware treft ook Nederland

Nederlandse bedrijven zijn de afgelopen maanden getroffen door een nieuwe vorm van gijzelsoftware. Die wordt SamSam genoemd.

Tientallen ondernemingen zijn daardoor getroffen, zegt cyberbeveiliger Fox-IT tegen het ANP, maar dat is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Het bedrijf weet namelijk niet hoeveel mensen de gijzeling op een andere manier hebben opgelost, bijvoorbeeld door losgeld te betalen of door de besmetting zelf op te lossen.

MKB en grotere bedrijven

Het is niet bekend hoeveel financiële schade SamSam in Nederland heeft aangericht. Fox-IT mag geen namen van getroffen bedrijven noemen, maar zegt dat het gaat om zowel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf als om grotere bedrijven.

Fox-IT weet ook niet hoeveel bedrijven al besmet zijn maar dat zelf nog niet weten. SamSam werkt namelijk anders dan eerdere gijzelsoftware, zoals WannaCry en GandCrab. Die sloegen meteen na besmetting toe, vergrendelden bestanden en eisten losgeld. De makers van SamSam wachten en loeren eerst. Ze kijken waar ze zijn binnengekomen en of ze dieper in de systemen kunnen doordringen, om zo meer schade aan te richten. Daarna verwijdert of saboteert SamSam in alle stilte de back-ups, om te voorkomen dat een bedrijf de besmetting ongedaan kan maken.

Geraffineerd

Pas als dat is gebeurd, slaat SamSam toe en worden de bestanden vergrendeld. ,,Dit is een nieuwe trend. Ze gaan echt geraffineerd en zorgvuldig te werk, om de kans zo groot mogelijk te maken dat een slachtoffer geen andere optie heeft dan te betalen’’, zegt onderzoeker Frank Groenewegen van Fox-IT.

Doordat computersystemen gericht worden gegijzeld, kunnen de makers een hoger losgeld eisen dan bij andere besmettingen. Groenewegen: ,,Soms weten ze zelfs hoeveel geld een bedrijf op de rekening heeft staan. Die informatie kunnen ze gebruiken om de hoogte van het losgeld te bepalen. Bedrijven die niet genoeg geld hebben, gaan ze niet lastigvallen. Die zijn de moeite niet waard, dan gaan ze weg.’’

Tot enkele tonnen

Het losgeld begint vaak bij tienduizenden euro’s en kan oplopen tot enkele tonnen. Dat moet in bitcoins betaald worden. Bij eerdere gijzelsoftware ging het om enkele honderden euro’s losgeld.

Sommige gedupeerden konden door geluk terugvallen op een oude back-up of op een reservesysteem waar de aanvallers niet bij konden komen. Anderen weigerden uit principe te betalen. Maar er zijn ook bedrijven die geen andere optie zagen dan het losgeld te betalen.

Privacy Policy Settings

Geachte relatie, de dienstverlening van Digifresh blijft op de gebruikelijke manier gehandhaafd tijdens deze uitzonderlijke periode.